Simpel stoppen met roken

Roken, een verslaving waar wereldwijd veel mensen mee te maken hebben. Algemeen bekend is ook dat het roken schadelijk is voor de gezondheid en dat het steeds duurder wordt. Tijd om te stoppen dus! Alleen, dat is makkelijker gezegd dan gedaan, het is tenslotte een verslaving. Om je te helpen met stoppen en om je beter voor te bereiden hebben wij in dit artikel een aantal tips en feiten op een rijtje gezet.
De voorbereiding
Stoppen met roken gaat een grote invloed hebben op je leven. Daarom is een voorbereiding aan te raden. Zo is het verstandig om een datum te prikken waarop je gaat stoppen, bij voorkeur een datum dat je niet veel aan je hoofd hebt, maar waar je toch genoeg afleiding hebt. Bereidt je vooraf goed voor door bijvoorbeeld alle sigaretten/shag uit huis te verwijderen.
Daadwerkelijk stoppen
Gestopt? Dan heb je een eerste fantastische stap gezet. Ongetwijfeld zullen er moeilijke situaties komen waarbij je in de verleiding komt om toch een sigaret op te steken. Probeer dan ook om omgevingen te vermijden waar wordt gerookt zoals bijvoorbeeld een avond stappen. Daarnaast is het ook goed om mensen te vertellen dat je bent gestopt zodat ze daar rekening mee kunnen houden en je kunnen ondersteunen.Heb je ontzettend veel zin in een sigaret? Dat is onvermijdelijk, maar wist je dat deze trek binnen een aantal minuten weggaat? Probeer iets te bedenken wat je in deze tijd kunt doen, bijv.: eet wat fruit, kijk een filmpje op je telefoon etc. Bedenk van te voren wat je op zo’n moment kunt doen, zodat je voorbereid bent.Blijf bedenken waarom je wilt stoppen en schrijf jouw redenen voor jezelf op. Kijk ernaar op de moeilijke momenten. Het kan helpen om niet alleen te stoppen met roken, maar om je hele routine te veranderen. Ga thee drinken ipv koffie, ga op een andere manier naar je werk of eet op een andere plaats. Zo kan de verleiding om een sigaret op te steken verminderen.Hulpmiddelen
Hulp is vaak nodig in het proces van stoppen. Dit kan support van vrienden en familie zijn, dit kan lichaamsbeweging zijn of het kunnen hulpmiddelen zijn. Denk aan nicotine-vervangende middelen (nicotinekauwgom, nicotinepleisters) of medicijnen.